Skip to content

Eindelijk weer op het podium

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

“Wat heb ik dit gemist!!” Dat was het eerste wat ik dacht toen ik de Laxness Arena in liep. Een stadion gevuld met een podium, goed geluidssysteem en dansende mensen. Het voelde als thuis komen na een veel te lange reis. Eindelijk mocht ik weer los gaan met mijn camera en D-Block & S-te-Fan schieten op Madness XXL in Keulen.

D-block & Stefan

SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, 1/160, F1.2 en ISO 2000

In de laatste 6 maanden heb ik wel kleine shoots en opdrachten gedaan, bijvoorbeeld een silent disco waarbij men moet zitten of een zakelijk event met vaste tafelindeling. Maar dit was weer even zoals vanouds een “echt feest”.

Nieuwe gear

Toen ik eind februari mijn bodies upgrade naar twee keer een Sony a9II was dat hiervoor! Eindelijk mocht ik ze weer gebruiken op een “echt” podium. Ook had ik van SIGMA speciaal hiervoor 3 lenzen meegekregen. De Sigma 14-24mm F2.8 DG DN, de Sigma 35mm f/1.2 DG DN en de Sigma 85mm f/1.4 DG DN.

De 14-24 is een oude bekende maar de 85mm en 35mm had ik nog nooit mee geschoten. Omdat het licht niet altijd even goed is in een stadion (vooral backstage niet) was ik erg benieuwd hoe beide het zouden doen.

Of de autofocus het bij zou kunnen houden en of vooral of de Eye Autofocus zijn werk zou kunnen doen. Spoiler alert: Zonder enige moeite! Het mooie van de SIGMA DG DN objectjeven voor systemcamera’s, is de AFL-knop op de lens, deze is programmeerbaar zodat je zelf een functie kan toewijzen. Voor mij was dit de Eye AF functie. Dat houdt in dat zodra ik de knop op de zijkant van de lens indruk gaat hij opzoek naar een oog om op scherp te stellen.

Business (not) as usual

Natuurlijk was alles wel even anders, bezoekers konden bijvoorbeeld met vrienden een “Cube” kopen om daarin te mogen staan en te dansen. Wij moesten in de gangen en onderweg naar het podium een mondkapje op. Maar verder was het business as usual.

D-block & Stefan Crew

SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, 1/160, F1.2 en ISO 2000

De zaal in, sfeer proeven

Voordat wij het podium mochten betreden zijn we de zaal in gegaan om de dj’s voor ons te bekijken en even sfeer te proeven. Sub Zero Project draaide voor ons en zodra we de zaal in liepen had iedereen een smile van tot oor, tenminste dat had ik wel! Of de rest dat ook had kon ik lastig zien door de mondmaskers maar de lichaamstaal sprak boekdelen! Toen we weer een beetje gekalmeerd waren hebben we even gekeken wat de special effects deden. Was er vuur? Hoe ziet het ledscherm er uit? Hoe is het licht? Maar dit was allemaal prima in orde.

D-block & Stefan Hardstyle

SIGMA 85mm F1.4 DG DN Art, 1/60, F1.4 en ISO 1250, met EYE AF!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Na de zaal gezien te hebben was het tijd om ons te gaan voorbereiden. Voor mij hield dat in dat ik mijn andere lenzen ging pakken en voor DBSTF betekende dat eerst nog even een interview met Hard News. Aangezien ik mijn lenzen snel gevonden had kon ik tijdens dit interview de Eye AutoFocus weer testen.

D-Block & S-te-Fan schieten op Madness XXL in Keulen.

SIGMA 85mm F1.4 DG DN Art, 1/100, F1.4 en ISO 500

Tien minuten voor tijd liepen we weer terug naar het podium. In de gang nam ik al lopend snel wat foto’s. Zoals je bij de foto hieronder kan zien was het aardig donker in de gang, maar door mijn iso omhoog te gooien naar 4000 kon ik toch nog schieten. De 35mm had geen moeite met focussen in deze slecht belichtte omgeving. Zelfs voordat ik mijn iso omhoog had geschroefd, had de camera al de focus focus al gevonden! Op het podium was het ook donker maar door wat licht van van alle apparatuur af kwam kon mijn iso gelukkig weer omlaag en weer wist Eye AF het oog te vinden. Dit ondanks dat ik van de zijkant schoot en er maar een heel klein beetje licht was.

SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, 1/60, F1.4 en ISO 4000

SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, 1/60, F1.4 en ISO 4000

Uitdagende omstandigheden

Een van de dingen waar ik let als ik een dj schiet, is om niet alleen de dj op het podium te schieten maar ook de locatie zelf en de mensen die losgaan. Zeker omdat dit zo’n uniek event was, was ik hier nu nog meer op gericht. Ik wilde laten zien hoe de zaal bij zo’n Corona-proof event is ingedeeld maar ook hoeveel plezier mensen hebben. Ik ga dus op zoek naar hoeken om de hele zaal vast te leggen en ik zoek mensen die mee doen op de muziek door bijvoorbeeld handen om hoog te steken. Ondanks dat een donkere zaal was, heb ik de twee foto’s hieronder op een lage iso kunnen schieten. De overzichtsfoto omdat ik deze op 1/10 heb geschoten. Aangezien het podium niet beweegt heb ik geen hoge sluitertijd nodig en in combinatie met de stabilisatie van mijn Sony a9II kan ik op 1/10 handheld schieten. De zwart wit op iso 200 omdat ik wist dat ik de bezoekers als silhouet wilde hebben en dus donker moest hebben. Door mijn Electronische Viewfinder kon ik mijn belichting bijdraaien totdat ik dit effect bereikt had

SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN Art, 1/10, F2.8 en ISO 100

Toen ik mijn overzichtjes had ben ik weer terug gelopen naar het podium, onderweg schoot ik nog wat losgaande mensen. Ondanks dat het donker was en ik afhankelijk was van het licht van het podium kon de 85mm het oog van het meisje met de telefoon makkelijk vasthouden, de jongens om haar heen zwaaiden met hun armen maar hij bleef het oog zonder moeite tracken.

Als fotograaf je plek kennen

SIGMA 85mm F1.4 DG DN Art, 1/320, F1.4 en ISO 3200

Als fotograaf je plek kennen

Eenmaal op het podium kregen de mannen een gouden plaat voor de track Angels & Demons. Ik richtte mijn camera en Eye AF deed de rest.

SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, 1/125, F1.2 en ISO 800

Omdat ik als fotograaf van de dj’s te gast ben op een feest ken ik mijn plek, toen de fotograaf van de organisatie weer op het podium kwam ben ik er vanaf gegaan om vanuit de zaal nog wat foto’s te maken. Toen ik in het publiek stond gingen alle lampjes de lucht waardoor weer een silhouet kon schieten van de dj booth. Toen ik daarna naar de andere kant van de zaal liep ging net de CO2 af. 35mm is fijn voor dit soort overzichtjes omdat het niet vervormd is door de wide angle/fish lenzen die vaak gebruikt worden maar toch wijd genoeg is om alles te laten zien.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Menno van der Veen

Menno van der Veen

Menno van der Veen is een event-fotograaf met een zwak voor nieuwe gear. Hij is vooral werkzaam op de grotere (Hard) EDM-festivals door heel Nederland.

Gerelateerde berichten:

Volg mij via Facebook